زعفران

زعفران وحشی چیست؟

زعفران وحشی یا کوهی چیست

زعفران وحشی یا جو قاسم یا Netted Saffron  چیست؟

قطعا تا به حالا از انواع زعفران ها مصرف کرده اید و خواص زعفران می دانید، لابد زعفران وحشی یا کوهی شنیده باشید ولی چیز زیادی از آن ندانید در این مقاله در مورد زعفران وحشی یا کوهی چیست؟ فواید زعفران وحشی و طریقه مصرف زعفران کوهی توضیح داده ایم. همچنین شاید برایتان جالب باشد که خواص زعفران برای پوست شفاف و جوان بخواهید بخوانید

زعفران وحشی، که به نام‌های پی شوک، چیدم و گل خیارو شناخته می‌شود، از گیاهان خوراکی به حساب می آید که در استان‌های ایلام، زنجان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، کردستان و همدان رشد می‌کند. زعفران وحشی گیاهی است پایدار و کم ارتفاع و ارتفاع آن به ۵ تا ۱۵ سانتی متر می رسد. این گیاه دارای پیازی ضخیم و نسبتا بزرگ، کروی و پوشیده از کرک های ضخیم و تور مانند است که دارای سوراخ های بلند و باریک می باشد. این گیاه دارای ساقه کوتاهی به ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتی متر است. برگها پس از گلدهی ظاهر می شوند و ابعاد بزرگی دارند و از ۹۰ تا ۱۴۰ میلی متر طول و ۵/۵ عرض دارند. اندازه آن تا ۲ میلی متر است. لبه های برگ ها نیز ناصاف و ساییده است.

 گل‌های زعفران وحشی(کوهی) در رنگ‌های آبی، بنفش متمایل، و سفید ظاهر می‌شوند و دارای ۹ تا ۱۴ برگ عریض هستند که بعد از پژمردن گل‌ها نمایان می‌شوند. این گیاه دارای پیازی ضخیم و نسبتا بزرگ، کروی و پوشیده از کرک های ضخیم و تور مانند است که دارای سوراخ های بلند و باریک می باشد.این گیاه بیشتر در بهار و زمستان (اسفند، فروردین و اردیبهشت) رشد می‌کند و غده‌های خوراکی‌اش معمولاً در بهار جمع‌آوری می‌شوند.

این گیاه در فصل بهار در مناطق مشخصی قابل برداشت بوده و مصرف آن به صورت خام یا پخته امکان‌پذیر است.

زعفران جوقاسم چبست؟

یه نوع از سردهٔ زعفران است. جو قاسم یک گیاه  زعفران وحشی با گل‌های زیبا است که در طب سنتی مصرف می‌شود. این گیاه به روش‌های مختلفی همچون آب پز، کبابی، خام و سرخ کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، دم کرده آن خاصیت ضد روماتیسمی دارد و به عنوان یک درمان سنتی شناخته شده است.

فواید زعفران وحشی(کوهی)

پیاز زعفران کوهی به عنوان یک گیاه دارویی اثرات مثبتی در درمان بیماری های قلبی و روماتیسم دارد. این گیاه به لطف ترکیبات فعال خود، عملکرد قلب و عروق خونی را بهبود می بخشد و رگ های خونی را باز می کند که می تواند وضعیت بیماران قلبی را بهبود بخشد. خواص ضد التهابی و تسکین دهنده زعفران کوهی نیز به تسکین دردهای روماتیسمی کمک می کند.

  • به گردش خون کمک می کند
  • دردهای روماتیسم کاهش می دهد
  •  قوای جنسی تقویت می کند
  • اختلالات کبد، کلیه و مثانه کمک می کند
  • استرس کاهش می دهد
  • یاعث جلوگیری از خونریزی های بعد از زایمان
  • التهاب و زخم دهان از بین می برد
  • حافظه تقویت می کتد 
  • قاعده آور

 

 

طریقه مصرف زعفران وحشی یا کوهی

پیاز زعفران را پس از تمیز کردن می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه و مصرف کرد، از جمله آن‌ها را با پیاز داغ جوشانده و کوبیده و سپس در آش و سایر غذاها استفاده می‌کنند.

 

زعفران وحشی در کجاها رشد می کند؟

زعفران وحشی یا کوهی در استان های کرمانشاه، همدان، اراک و شیراز می روید و به ویژه در استان کرمانشاه در مناطق مختلف از جمله اسلام آباد غرب، کرند غربی، پاوه و سنجار یافت می شود.

نتیجه گیری

دو توع زعفران وجود دارد: زعفران که همیشه مصرف می کنیم (مثل زعفران نگین، پوشال، سرگل و…)و زعفران وحشی داریم. زعفران کوهی در بسیاری از استان های ایران رشد می کند و همانطور که در بالا خواندیم زعفران بخاطر فواید بی شماری که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *